Skip to main content

Användarvillkor.

Benefits allmänna användarvillkor

Söderberg & Partners Benefits AB (”Söderberg & Partners”), tillhandahåller en tjänst för förmånshantering (”Benefits”). Arbetsgivare köper Benefits för att hantera de anställdas förmåner. I Benefits finns möjlighet för användarna till beställning av förmåner ifrån leverantörer som är anslutna till Benefits. Söderberg & Partners bistår med förmedling av betalning vid beställning, antingen genom avräkning emot en, ifrån Arbetsgivaren erbjuden, förmånspott, genom ett löneavdrag för den anställde eller genom privat betalning direkt av den Anställde. Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) tillämpas vid användares nyttjande av Benefits.

1. Definitioner

I dessa Villkor används följande definierade termer i nedan angivna betydelser.

Tjänsten Förmedling av betalningar och kringliggande tjänster för att förenkla handeln mellan en anställd och en leverantör av personalförmåner.

Debitering Betalning för en av användaren genomförd beställning av tjänst/produkt eller motsvarande ifrån leverantör.

Förmånskonto En virtuell värdedepå genom vilken arbetsgivarens erbjudna förmånspott tillgängliggörs den anställde.

Leverantör Aktör som erbjuder tjänst/produkt eller motsvarande, för beställning i Tjänsten.

Användare Anställda hos arbetsgivare som anslutit sig till Tjänsten. Den anställde räknas som en användare under tiden dennes arbetsgivare är avtalat bunden till Tjänsten.

Arbetsgivare Beställare av Tjänsten och arbetsgivare till Användaren.

2. Påladdning av Förmånskonto

Användares Förmånskonto laddas på efter instruktion ifrån Arbetsgivaren. Nyttjande av Förmånskonto kan ske genom beställning i Tjänsten eller genom utlägg.

3. Beställning genom Tjänsten

Avtal om köp ingås mellan en användare och en leverantör som agerar köpare respektive säljare. Söderberg & Partners är inte part i denna relation och inga krav uppkomna ur tvist avseende beställning eller Debitering kan riktas emot Söderberg & Partners.

4. Hantering av personuppgifter

När en användare beställer en tjänst/produkt av en Leverantör i Tjänsten kommer Söderberg & Partners att skicka en order till vald Leverantör. Ordern skickas digitalt via fil, webservice, email eller annan av Leverantören vald överföringsmetod. Ordern innehåller för Leverantören nödvändiga personuppgifter om Användaren för att kunna leverera beställd tjänst/produkt.

5. Säkerhet

Utformning och förvaring av lösenord etc.
Användaren är skyldig att följa Söderberg & Partners vid var tid gällande rutiner och säkerhetsinstruktioner för utformning av lösenord eller annan säkerhetsparameter. Användaren förbinder sig att bevara lösenord och/eller annan säkerhetsparameter på ett betryggande sätt, dvs. så att de förblir otillgängliga för obehöriga. Lösenordet är personligt och får inte överlåtas eller användas av annan än Användaren.

Användaren ska snarast anmäla till Söderberg & Partners via benefits@soderbergpartners.se om det finns anledning att anta att någon obehörig fått tillgång till eller kännedom om lösenord och/eller motsvarande information.

Obehörigt utnyttjande
Om Användaren underlåter att följa säkerhetsinstruktionerna enligt punkten ovan är Användaren alltid ansvarig för skada som åsamkas Söderberg & Partners eller Arbetsgivaren och Debitering som uppkommer till följd av att annan obehörigen använder Användarens användarkonto.

Även om lösenord eller annan säkerhetsparameter har utformats enligt Söderberg & Partners vid var tid gällande säkerhetsinstruktioner, är Användaren ansvarig för skada som åsamkas Söderberg & Partners eller Arbetsgivaren och Debitering som uppkommer till följd av att Användarens användarkonto använts obehörigen, om Användaren:

  • a) avslöjat lösenordet för annan,
  • b) genom oaktsamhet medverkat till att lösenordet kommit till annans kännedom, eller
  • c) haft anledning att anta att lösenord kommit till annans kännedom, om Användaren inte snarast efter upptäckten anmält förlusten hos Söderberg & Partners och bytt lösenord eller vidtagit annan säkerhetsåtgärd enligt Söderberg & Partners vid var tid gällande säkerhetsinstruktioner.

6. Drift

Tjänsten tillhandahålls i regel 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan. Söderberg & Partners garanterar emellertid inte att Tjänsten är fri från fel eller avbrott under ovanstående tid. Söderberg & Partners har rätt att vidta ändringar av driftsmetoder, tekniska specifikationer, system, öppettider m.m. som avser Tjänsten. Söderberg & Partners har vidare alltid rätt att stänga Tjänsten för exempelvis underhåll eller uppgraderingar.

7. Fel i Tjänsten

Information i Tjänsten ska inte ses som utfästelser ifrån vare sig Söderberg & Partners, Leverantörs eller Arbetsgivarens sida.

Eventuella felaktigheter i Tjänsten gällande produkters beskrivning, prissättning, momssatser, förmånsanvändning, eller annat som relaterar till produktens egenskaper, korrigeras så snart de uppmärksammats. För de fall en produkt med felaktig information hunnit beställas är beställningen ogiltig och beställaren meddelas. För de fall en vara eller tjänst tagit slut, inte längre finns att beställa hos leverantör eller av annan grund inte kan levereras är beställningen ogiltig och beställaren meddelas.

8. Ansvar

Betalningsansvar
Om Användare genomfört beställningar i Tjänsten och dennes Arbetsgivare är oförmögen att betala kan Leverantören rikta anspråk direkt emot Användaren. Detsamma gäller om Arbetsgivaren begärs i konkurs, av Leverantören eller annan, eller på annat sätt kan anses oförmögen att betala.

Om en Användare saknar lön för Arbetsgivaren att dra kostnaden emot har Arbetsgivaren rätt att fakturera Användaren kostnaden samt eventuella hanteringsavgifter. Om Användarens anställning upphört och Leverantör har kvar anspråk på grund av tidigare genomförd beställning har Arbetsgivaren rätt att fakturera Användaren kostnaden samt eventuella hanteringsavgifter, oberoende av att anställningsförhållandet upphört.

Söderberg & Partners kan inte hållas ansvariga för skattekonsekvenser som uppstår hos Användaren eller Arbetsgivaren.

Debitering
Debitering av Användarens Förmånskonto, eller genom löneavdrag för densamme, utförs när Användaren har beställt en tjänst/produkt eller motsvarande genom Tjänsten.

Återföring av Debitering
Användare som, i egenskap av beställare, önskar återföring av en Debitering från Leverantör ska:

  • Inom en (1) arbetsdag från beställningstillfället framställa sådan begäran till Söderberg & Partners med undantag för händelse då beställaren redan genomfört tidsbokning hos Leverantören/Tjänsten eller då produkten levererats eller utförts inom 24 timmar från beställningstillfället. Vid nyttjande av ångerrätt inom en (1) arbetsdag meddelar Söderberg & Partners Leverantören att beställningen är makulerad. Återföringen av Debitering verkställs genom att Söderberg & Partners på sin sida, och Leverantören på sin sida, makulerar beställningen.
  • Efter en (1) arbetsdag från beställningstillfället framställa sådan begäran till Leverantören. Leverantören genomför återbetalning till Söderberg & Partners klientmedelskonto när Leverantören och Användaren är överens om detta. Söderberg & Partners återför medlen till Användarens Arbetsgivare och återräknar Förmånskontot (givet att det fortfarande är disponibelt) eller genom ett lönepåslag i en lönetransaktionsfil som skickas till Arbetsgivarens löneadministratör.

Ansvar för fullgörelse
Leverantören ansvarar ensamt för fullgörelse av det som beställts genom Tjänsten. Söderberg & Partners kan aldrig hållas ansvarig för Leverantörs oförmåga att leverera enligt beställning till Användaren.

Fel i tjänst/produkt eller motsvarande
Leverantören ansvarar ensamt vid brist i den tjänst, produkt eller motsvarande som Användare beställt. Inga krav kan riktas emot Söderberg & Partners eller Arbetsgivaren beroende på brist i tjänst/produkt eller motsvarande.

Söderberg & Partners är inte part i köpeavtalet mellan Leverantör och beställare som uppstår då en beställning görs. Söderberg & Partners tillhandahåller ett system med tillhörande handelsplats som tillåter leverantörer att utbjuda och sälja tjänster och produkter till systemets användare. Söderberg & Partners och Arbetsgivaren har således inget ansvar över de beställda tjänsterna, produkterna, eller motsvarandes, kvalitet eller säkerhet.

9. Immateriella rättigheter

Samtliga immateriella rättigheter och tekniska lösningar avseende Tjänsten tillhör Söderberg & Partners eller tredje man med vilken Söderberg & Partners samarbetar, och får inte nyttjas av Användaren eller annan.

10. Meddelanden

Skriftliga meddelanden från Söderberg & Partners till Användaren sänds per e-mail. Meddelande som på så sätt har sänts till Användaren ska anses ha kommit Användaren tillhanda senast påföljande dag.

11. Tillägg och ändringar

Söderberg & Partners har rätt att när som helst göra tillägg till och ändringar i dessa Villkor.

12. Tvist och lagval

Tvist angående tolkning och tillämpning av dessa Villkor, som inte kan lösas efter förhandling mellan parterna, ska avgöras i svensk domstol enligt svensk rätt.

13. Kontakt

Söderberg & Partners Benefits AB
Telefon: 060 – 740 24 95
E-mail: benefits@soderbergpartners.se

Powered by Benefits.

Powered by Benefits.

ER HÄLSOSTRATEGISKA PARTNER

Mycket mer än
en förmånsportal.

Vi hjälper dig som arbetsgivare att skapa en hållbar arbetsplats med medarbetare som mår bra och trivs. God hälsa lönar sig och stärker ert arbetsgivarvarumärke!

Boka demo