Benefits
Generationer och kompensation: Hur motiverar vi olika åldersgrupper?
Benefits
Generationer och kompensation: Hur motiverar vi olika åldersgrupper?
Generationer och kompensation: Hur motiverar vi olika åldersgrupper?
Det är många som ställer sig frågan om hur man ska tänka kring förmåner och kompensation för att motivera olika åldersgrupper. Och det är givetvis så att valet av förmån kan variera mellan olika åldersgrupper eftersom förmåner ofta är utformade för att möta de specifika behoven och prioriteringarna hos medarbetare som befinner sig i olika skeden av sin karriär och i sina liv.
Hur motiverar vi olika åldersgrupper?
I takt med att människor blir allt äldre, jobbar vi också längre än någonsin förr. På arbetsplatser är det därför fler generationer än tidigare som ska samarbeta och dela på arbetsuppgifterna. Detta gäller såklart även förmåner och kompensationer. Så hur anpassar man sig som arbetsgivare till ett åldersspann på medarbetare som kan skilja sig så mycket som 45 år, eller mer, från de yngsta till den de äldsta?
Önskemål på förmåner och friskvård skiljer sig åt mellan olika generationer, och första steget till att få till ett bra förmånsutbud är att titta på vilka medarbetare som finns inom organisationen. Har ni många nyutexaminerade, unga vuxna som nyligen kommit ut på arbetsmarknaden? Hur många är småbarnsföräldrar och hur många erfarna arbetare som närmar sig pensionsåldern har ni? Genom att se över demografin i verksamheten blir det lättare att välja ut olika typer av förmåner. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det finns många populära förmåner som överlappar olika åldersgrupper mer än vad man kanske kan tro. Se därför också till att fråga era medarbetare vilken typ av förmåner eller kompensation de är intresserade av.
Äldre generationer:
- Stabilitet och lojalitet är ofta ledorden när det kommer till den äldre generationen. Och veteranerna på arbetsmarknaden vet också vad de vill och vad de behöver.
- Teknik? Nja, inte alltid… Det är inte alla i den äldre generationen som är van med eller införstådd i ny teknik såsom yngre generationer är. Många föredrar möten face-to-face hellre än zoom-samtal eller telefonkonferenser. Att kunna köpa hem datorutrustning och en ergonomisk stol för att kunna zooma hemifrån kan vara erbjudanden som de yngre generationerna uppskattar mer.
- Gradvis pensionering. Att lämna direkt på pensionsdagen är inte längre normen, utan idag föredrar många i den äldre generationen att stegvis gå i pension genom reducerad arbetstid, eller arbete på deltid. Här är kommunikation och lyhördhet extra viktigt för att kunna anpassa arbetstider och uppgifter på ett sätt som bevarar viktig kunskap inom företaget.
- Friskvård. Den äldre generationen är ofta mindre intresserad av gymkort och att ta ett spinningpass innan jobbet än yngre generationer är, men de använder gärna friskvårdsbidraget till att till exempel spela golf eller få massage. Se därför till att ha ett brett utbud av friskvård som passar medarbetare i olika åldrar och med olika behov, så att alla kan hitta en fysisk aktivitet som passar just dem.
Yngre generationer
- Flexibilitet och mobilitet. De yngre generationerna värdesätter ofta flexibilitet i sina arbetstider och mobilitet vad gäller var de ska utföra sitt arbete. Och önskemålet om att jobba hemifrån några timmar eller dagar i veckan har ökat markant de senaste åren. Att kunna flexa sin arbetstid har varit populärt länge – framför allt bland småbarnsföräldrar som annars har svårt att få livspusslet att gå ihop. Flextider, möjlighet att jobba hemifrån, ergonomisk kontorsutrustning till hemmet och bra priser på teknik är bara några exempel på vad ni kan erbjuda medarbetare i de yngre generationerna för en mer flexibel arbetssituation.
- Professionell utveckling. Att kunna utvecklas inom sin roll och lära sig nya färdigheter är något som är positivt både för medarbetare och verksamhet, då företaget får möjligheten att kompetensutveckla och behålla sina talanger – och kan därmed undvika onödiga kostnader för nyrekrytering. Medarbetare känner i sin tur sig uppskattade och lojaliteten mot företaget ökar. Att kompetensutveckla personalen är med andra ord alltid en win-win. Se därför över vilka färdigheter som behöver utvecklas och erbjud era medarbetare ett varierande utbud att välja ifrån.
Förmåner för framtiden
Många förmåner överlappar varandra och värderas högt av flera åldersgrupper. Områden som miljöfrågor, hållbarhet och volontärarbete är nyare typer av förmåner, som uppskattas av medarbetare i alla åldrar. Att kunna utföra volontärarbete på betald arbetstid har kommit att bli allt mer efterfrågat.
Pensionsfrågor och sjukförsäkring är något som kanske framför allt förknippas med den äldre generationen, men även yngre intresserar sig för sin framtida ekonomi. Pensionsförmåner kan alltså vara ett populärt erbjudande till sina medarbetare, även om företaget i dagsläget har en yngre personalstyrka.
Behöver man anpassa förmåner efter generationer?
Det är viktigt att komma ihåg att förmåner ska vara rättvist fördelade och tillgängliga för alla. Som arbetsgivare kan det vara en stor fördel både vad gäller att nyrekrytera och behålla talanger om man anpassar sitt förmånsutbud efter sina anställdas behov. Samtidigt är det ju framför allt individuella preferenser, vilken bransch man befinner sig i och den specifika organisationen som spelar en stor roll för vilka förmåner som är populära. Glada och hälsosamma medarbetare är mer engagerade i sitt arbete och något som hjälper till på vägen är väl genomtänkta förmåner och kompensationer.
Senaste nytt
Fallgropar att Undvika: Skapa en Träffsäker Förmånsstrategi
Skräddarsydda förmåner för alla åldrar: Nyckeln till engagemang och välbefinnande i arbetslivet (2024)
ER HÄLSOSTRATEGISKA PARTNER
Mycket mer än
en förmånsportal.
Vi hjälper dig som arbetsgivare att skapa en hållbar arbetsplats med medarbetare som mår bra och trivs. God hälsa lönar sig och stärker ert arbetsgivarvarumärke!