S&P Benefits
Så utvecklar du en stark HR-strategi för friskvård och förmåner
S&P Benefits
Så utvecklar du en stark HR-strategi för friskvård och förmåner
Så utvecklar du en stark HR-strategi för friskvård och förmåner
Utvecklingen av en stark HR-strategi för friskvård och förmåner kan vara avgörande för att attrahera, behålla och motivera kvalificerade och engagerade medarbetare. Vår guide till hur ni kan utveckla en stark HR-strategi innefattar sju steg som hjälper er att inte bara planera er strategi, utan också att utvärdera och utveckla den.
1.
Först och främst: Budgetera och utvärdera
1.
Först och främst: Budgetera och utvärdera
Inled med att bestämma en budget för friskvård och förmåner och använd sedan budgeten till att hjälpa er prioritera och fördela tillgängliga resurser på ett effektivt sätt.
Vad är det för anställda ni har? Är det mest äldre med många års erfarenhet och kompetens, eller är det unga som är nya i arbetslivet och som är törstiga efter kunskap och utveckling – eller har ni många småbarnsföräldrar som vill ha hjälp med att få ihop livspusslet eller är det kanske en mix av alltihop? Genom att utvärdera er personalstyrka kan ni få en förståelse för företagskulturen, som ni sedan kan kombinera med företagets övergripande mål och värderingar för att utveckla er friskvård och förmånsstrategi. Detta är det första steget i er strategi, så det är bra att vara noggrann här.
2.
Utforma ett paket av förmåner som passar alla
2.
Utforma ett paket av förmåner som passar alla
Efter att ni har utvärderat hur er personalstyrka ser ut är det dags att se över vilka förmåner som önskas och vad ni tycker är viktigast att erbjuda. Kom ihåg att förmåner är en viktig del i att behålla och rekrytera talanger – och alla förmåner går inte hem hos alla, så tänk på att ha ett brett utbud. Ett brett utbud är alltid bra för det täcker upp många olika områden, men ett förslag är att skicka ut en enkät som de anställda får besvara. På så sätt får ni ett underlag till utformandet av förmånspaketet.
3.
Kommunikation är A och O
3.
Kommunikation är A och O
Att informera medarbetare om vilka förmåner som finns tillgängliga för dem är bara första steget. Det är viktigt att också visa hur de kan använda förmånerna – och hur de kan dra nytta av dem. Använd er av tydlig och regelbunden kommunikation, så kan ni säkerställa att all viktig information om förmånerna kommer ut till alla medarbetare. Det här ger samtidigt en knuff för medarbetare i rätt riktning att ta tillvara på de förmåner som finns. Förmåner är ju trots allt till för att användas!
4.
Se er strategi som en investering för framtiden
4.
Se er strategi som en investering för framtiden
Stresshantering, avkopplande stunder med massage och träningsprogram är bara några förmåner som hjälper era medarbetare att få en sundare livsstil. En investering i era medarbetares hälsa via förmåner är också en viktig satsning för företagets framgång. Fundera gärna en extra gång på vad som kan vara extra viktigt för just era medarbetare när det gäller välbefinnande. Genom att erbjuda ett brett och attraktivt utbud av friskvård och förmåner kan både förebygga och minska sjukfrånvaro och antalet sjukskrivningar.
5.
Utvärdera
5.
Utvärdera
Utvärdera regelbundet hur effektiva era förmåner är och anpassa er strategi baserat på både resultat och feedback från era medarbetare. Var ödmjuka inför vad som fungerat och inte – och gör om och gör rätt där det behövs. En HR-strategi behöver alltid utvecklas och finputsas.
6.
Håll er uppdaterade
6.
Håll er uppdaterade
När det kommer till friskvård och förmåner förändras lagar och regler mellan varven och både skatteförmåner och olika arbetsmiljöregler kan därför påverka ert förmånsutbud. Till exempel godkänner numera Skatteverket användandet av olika appar som en form av friskvård. Häng gärna med kring vad som både räknas som friskvård och förmåner och vad det är som är extra populärt just nu. På så sätt får ni ett extra verktyg till att rekrytera och behålla talanger.
7.
Håll koll på konkurrenterna
7.
Håll koll på konkurrenterna
I många branscher är konkurrensen om värdefull talang stor och det är därför bra att hålla koll på vad konkurrenter erbjuder för förmåner och friskvård så att ni kan få ett hum om vad ni bör erbjuda. Ni får framför allt en idé om vad de inte erbjuder, som ni kan erbjuda för att bevara verksamheten som attraktiv för talanger. Att hålla ett öga på era konkurrenters friskvård- och förmånspaket kan ge ett ess i rockärmen när det kommer till nyrekrytering.
Senaste nytt
Personalförmåner som skapar värde för ditt företag och dina anställda
Fallgropar att Undvika: Skapa en Träffsäker Förmånsstrategi
Skräddarsydda förmåner för alla åldrar: Nyckeln till engagemang och välbefinnande i arbetslivet (2024)
ER HÄLSOSTRATEGISKA PARTNER
Mycket mer än
en förmånsportal.
Vi hjälper dig som arbetsgivare att skapa en hållbar arbetsplats med medarbetare som mår bra och trivs. God hälsa lönar sig och stärker ert arbetsgivarvarumärke!