5 Största Trenderna inom Förmåner
5 Största Trenderna inom Förmåner
5 Största Trenderna inom Förmåner för 2025
Som arbetsgivare är förmåner ett både bra och uppskattat sätt att ge sina medarbetare mer än lön. Och förmåner handlar om att bidra till att de anställda ska trivas, känna sig nöjda med sina villkor och uppleva att arbetsplatsen ger trygghet även utanför arbetstid. Jobbförmåner är också ett utmärkt hjälpmedel i arbetet med att rekrytera nya talanger till företaget.

Idag är det i allt högre grad flexibla arbetstider och friheten att kunna bestämma när och var man ska arbeta, som är den förmån som många sätter högst på listan. Och en undersökning nyligen utförd av Kantar Sifo, på beställning av Randstad, visade just på detta faktum. De mest attraktiva jobbförmånerna handlar om möjligheten till distansarbete, flexibla arbetstider, halvdag före röd dag och extra semesterdagar.
Och exakt vad som är den mest attraktiva jobbförmånen för olika medarbetare är svårt att avgöra, men ett faktum är att det allt som oftast skiljer sig åt i relation till den anställdes ålder. Med högre ålder efterfrågas pensionsförmåner i högre utsträckning, medan yngre medarbetare gärna söker sig till arbetsplatser som ger möjligheter till olika former av kompetensutveckling. Och varken pensionsförmåner eller kompetensutveckling är något nytt, utan något som många arbetsplatser redan idag erbjuder sina anställda.
I den här artikeln tipsar vi om de 5 största trenderna inom förmåner som varken är kopplade till vare sig arbetstid eller lön, utan som i stället handlar om att förenkla de anställdas vardag och deras livskvalitet.

Nya tider kräver nya rutiner
Att distansarbete hamnade högt upp på listan över jobbförmåner är föga förvånande. Att arbeta hemifrån, eller på annan plats än arbetsplatsen, har blivit ett riktigt populärt önskemål bland anställda. Och många har givits tillfälle att arbeta hemifrån under pandemin och önskar nu fortsätta med det. För dig som arbetsgivare är det därför viktigt att ha rutiner kring distansarbete och om det är så att ni som arbetsgivare känner er osäkra vad gäller att erbjuda den anställde möjligheten till distansarbete kan det vara läge att tänka om. Undersökningar visar att en av fyra jobbsökande skulle tacka nej till ett jobb där de inte får möjlighet att arbeta hemifrån ibland.
Och oavsett om det gäller rekrytering av en ny talang eller ett lönesamtal är det inte längre enbart lönen som ska diskuteras. För de anställda spelar förmåner en större roll än man kan tro och att kunna förhandla sig till en förmån kan vara en avgörande aspekt för om en anställd väljer att stanna kvar på arbetsplatsen eller söker sig om efter en ny arbetsplats. Det handlar därför inte längre bara om vad som gör medarbetare nöjda på jobbet, utan även om det som sker utanför arbetstid. Det handlar dessutom om att hjälpa medarbetare att hitta en bättre balans i livet genom att erbjuda dem exempelvis rabatterade hushållsnära tjänster eller motion. Nedan listar vi de 5 största förmånstrenderna 2023:

1.
Cykel
1.
Cykel
När vi tänker på anställdas mobilitet är det oftast personalbil eller kollektivtrafik vi tänker på. Att också kunna erbjuda sina anställda en cykel är en alldeles utmärkt företagsförmån som ofta glöms bort. Genom att ge sina medarbetare möjligheten att cykla till jobbet gör man inte bara miljön och plånboken en tjänst, utan det är också ett utmärkt sätt för anställda att få motion. Inget att förlora, men mycket att vinna med andra ord.

2.
Friskvårdsbidrag – mer än du tror
2.
Friskvårdsbidrag – mer än du tror
Idag känner de flesta till friskvårdsbidraget, men inte lika många är duktiga på att utnyttja det eller känner till just vilka möjligheter som finns med friskvårdsbidraget. Det klassiska kan vara att lägga pengarna på ett gymkort. Men varför inte gå på en avslappnande massage? Vi rekommenderar alla arbetsgivare att ge de anställda information om friskvårdsbidraget och varför inte samtidigt också tipsa om lokala företag de kan vända sig till för träning eller massage. Och friskare medarbetare är gladare medarbetare. Andra användningsområden för friskvårdsbidraget är kostrådgivning och rådgivning för att sluta röka.

3.
Matkassar
3.
Matkassar
Att kunna erbjuda rabatt på matkassar är en förmån av hushållsnära tjänster som passar de flesta anställda – och det oavsett var de befinner sig i livet eller hur många munnar de har att mätta. Och att slippa kånka hem på tunga matkassar och behöva tänka på vad man ska laga till middag varje dag ser många som en nästintill ovärderlig förmån.

4.
Tandvårdsförsäkring
4.
Tandvårdsförsäkring
Säg det med ett leende! Att gå till tandläkaren är en sådan sak som många vuxna inte alltid får till, så regelbundet som de borde. Även fast vi alla vet hur viktigt det är med munhälsan, så går många mer sällan än de borde. Och att erbjuda sina anställda en tandvårdsförsäkring och en möjlighet till billigare tandvård är en mycket uppskattad förmån bland de företag som erbjuder det.

5.
Läxhjälp och städhjälp
5.
Läxhjälp och städhjälp
Många i arbetsför ålder har barn och att erbjuda rabatterad läxhjälp är en förmån som är utmärkt för anställda med barn och det ultimata hjälpmedlet för att få vardagslogistiken att gå ihop. En annan populär förmån som passar både de som har barn och inte, är att få avdrag på städhjälp. Som arbetsgivare handlar det om att kunna förenkla vardagen för de anställda och att göra det som känns motigt eller tidskrävande att lägga tid på, lite mindre motigt eller tidskrävande.
Bra förmåner = bra employer brand
Förutom att erbjuda de anställda bra förmåner gäller det även för en attraktiv arbetsgivare att visa uppskattning och ge positiv feedback att motivera de anställda genom att berätta om vilka utvecklingsmöjligheter som finns i företaget. Många kallar nyanställda nya talanger – så varför inte visa vad ni uppskattar med deras talang? Att erbjuda förmåner stärker företagets employer brand och gör att ni kan stå ut bland konkurrenterna.
Senaste nytt
Guide: Så Kommunicerar du Förmånserbjudanden Effektivt 2025
ER HÄLSOSTRATEGISKA PARTNER
Mycket mer än
en förmånsportal.
Vi hjälper dig som arbetsgivare att skapa en hållbar arbetsplats med medarbetare som mår bra och trivs. God hälsa lönar sig och stärker ert arbetsgivarvarumärke!